top of page

Effektiv oppfølging av sykefravær: Arbeidsgivers guide til gode rutiner

Effektiv oppfølging av sykefravær er en viktig del av arbeidsgivers ansvar og spiller en sentral rolle i å sikre et godt arbeidsmiljø, redusere kostnader og ivareta arbeidstakeres helse. Forskning viser (SINTEF, 2011) at 1,3 x arbeidstakers lønn, er et realistisk regnestykke for å vurdere kostnadene ved sykefravær, selv om det er flere variabler å ta hensyn til. Strukturert oppfølging av sykemeldte reduserer kostnaden kraftig.

 

Her er en oppsummering av de viktigste punktene arbeidsgivere bør vite.




Unngå oppsigelsesfellen Som leder har du et viktig ansvar i forkant av en oppsigelse.
MyPeople tilbyr ekspertbistand ved vanskelige sykefraværsoppfølginger. Visste du at det er helt uten kostnad? NAV refunderer nemlig utgiftene.

Hvorfor følge opp sykefravær?

Oppfølging av sykefravær handler ikke bare om å redusere kostnader, men også om å ta samfunnsansvar, forebygge psykisk uhelse, og sikre tilhørighet gjennom rask tilbakeføring til arbeid. Gode rutiner bidrar til god ressursplanlegging som gir forutsigbarhet for både ledere og medarbeidere. Samtidig er det viktig for et sunt arbeidsmiljø.

 

Viktig å merke seg!

Først av alt, må du vite dette:

 

  • Tydelige rutiner fra dag 1: Tidlig dialog og tett oppfølging reduserer risiko for langvarig fravær. Dokumentasjon av all kommunikasjon er avgjørende.

  • Medvirkningsplikt (AML § 2-3): Arbeidstaker skal bidra i utforming og gjennomføring av oppfølgingsplaner, delta i dialogmøter og være i arbeidsrelatert aktivitet.

  • Tilretteleggingsplikt (AML § 4-6): Arbeidsgiver må vurdere tilpasninger som endrede oppgaver eller arbeidstid. Restarbeidsevne skal kartlegges tidlig, og arbeidstaker plikter å medvirke i prosessen.


Aktivitetsplikt og sykepenger

Retten til sykepenger forutsetter at arbeidstaker deltar i arbeidsrelaterte aktiviteter hvis mulig. Gradert sykemelding bør være førstevalg. Manglende medvirkning kan føre til stans i sykepenger.

Håndtering av tvilstilfeller

Oppsigelse og sykefravær

Praktiske råd til arbeidsgivere om sykefravær

 


Konklusjon

God oppfølging av sykefravær handler om balansen mellom arbeidsgivers tilretteleggingsplikt og arbeidstakers medvirkningsplikt. Gjennom klare rutiner, god dialog og systematisk dokumentasjon kan arbeidsgiver både ivareta sine forpliktelser og bidra til å få ansatte raskt og trygt tilbake i arbeid.







bottom of page