Bedriftskultur: vær oppmerksom på faresignalene
- tonjeballesteros
- 29. mai 2024
- 1 min lesing
Er det flere kandidater som takker nei til jobbtilbud? Slutter nyansatte før prøvetiden er over, eller raskere enn ønsket? Har flere av dine beste medarbeidere sluttet den siste tiden? Opplever du økt sykefravær og mer baksnakking på arbeidsplassen? Dette kan være symptomene på en bedriftskultur som er i ferd med å bryte sammen.
En sunn bedriftskultur er avgjørende for både trivsel og produktivitet. Når faresignalene begynner å dukke opp, er det viktig å ta dem på alvor. Ved å gjennomføre en ENPS (Employee Net Promoter Score) eller en pulsmåling, kan du få verdifull innsikt i de ansattes trivsel og identifisere problemområder.

Her er 6 kritiske områder som kan få stor påvirkning på arbeidsmiljø og kultur:
Bedriftens grunnleggende verdier og prinsipper er udefinert
Når de grunnleggende verdiene og prinsippene i en bedrift er uklare, kan det føre til at ulike avdelinger handler motstridende. Ansatte blir forvirret og frustrert, noe som kan skape misforståelser og i verste fall konflikter. Tydelige og godt kommuniserte grunnverdier gir bedriften en troverdig identitet og bidrar til å utvikle en sterk og konsistent bedriftskultur.
Ledere tar ikke ansvar som rollemodeller
Selv om bedriften har definert og kommunisert sine verdier gjennom plakater, intranett og nettsider, må de også praktiseres daglig. Ledere har et spesielt ansvar for å praktisere disse verdiene og sette et godt eksempel. En leder som viser verdiene i sitt daglige arbeid, inspirerer ansatte til å gjøre det samme.
Manglende feedback-kultur
En viktig del av ledelse er å legge til rette for en feedback-kultur. Ansatte må føle seg anerkjent og oppleve personlig og profesjonell utvikling. Start med å berømme det som er bra og sørg for at dine ansatte blir gode på å anerkjenne hverandres arbeid. Slik blir ansatte samtidig mer åpne for konstruktiv kritikk og veiledning. Når ledere og kolleger anerkjenner hverandres kunnskaper og ferdigheter, skapes det et trygt miljø for vekst og forbedring.
Manglende strategi for konflikthåndtering og uønsket adferd
Uten en felles metode for å håndtere konflikter og uønsket adferd, risikerer man at disse problemene blir ignorert eller dårlig håndtert. Dette kan føre til redusert jobbengasjement og dårligere arbeidsmiljø. En klar strategi for konflikthåndtering sikrer at alle ansatte vet hvordan utfordringer skal løses på en rettferdig og effektiv måte. Konflikter må løses umiddelbart og uønsket adferd må håndteres.
Få eller ingen arenaer for å bygge relasjoner og tilhørighet
For å bygge varige relasjoner og en sterk følelse av tilhørighet, må ansatte ha muligheter til å dele tanker, ideer og refleksjoner. Dette oppnås gjennom samarbeid, felles læring og aktiviteter. Legg til rette for gode læringsarenaer. Sørg for at samarbeid på tvers av teamene blir en del av arbeidsmetoden. Initier lavterskel sosiale samlinger, det holder ikke med julebord og sommer-lunsj.
Uklare roller og mandat
Sist, men ikke minst. Uklare roller innad i, eller på tvers av team, ender ofte med frustrasjon og gnisninger. Sikre at ansatte kjenner til hva som er forventet i deres rolle, hva andre kollegaer jobber med og hvordan de kan støtte hverandres arbeid.
Dette er ikke en uttømmende liste for hvordan man sikrer et godt arbeidsmiljø, men det kan være et godt sted å starte.
Vi vil gjerne bistå deg i prosessen!