HR Tech implementering med støtte av Prince2® metodikken
- jeanettebergheim
- 4. nov. 2024
- 2 min lesing
Vi er eksperter på prosjektering av HR Tech implementeringer. Å implementere et HR-system er som å bygge et hus – det krever nøyaktig planlegging, gode verktøy og dyktige håndverkere. Ofte tar det lengre tid enn først antatt, og det kan være lett å undervurdere kompleksiteten i prosjektet. Derfor er det ikke sjeldent at vi tar over strandede HR Tech prosjekter.
PRINCE2 (PRojects IN Controlled Environments) er en global, anerkjent prosjektledelsesmetode som er godt egnet for HR-systemimplementeringer.

Prosjektledelse spiller en kritisk rolle. Vi støtter oss på Prince2 metodikken fordi vi vet at god struktur og metodisk tilnærming er en viktig suksessfaktor for komplekse prosjekter. En prosjektleder som både har prosjektledelseserfaring og omfattende innsikt i HR-prosesser er avgjørende for å holde prosjektet på rett kurs.
4 grunner til at MyPeople benytter PRINCE2® metodikken i HR Tech prosjekter
PRINCE2® prosjekt metodikk: Strukturert tilnærming fra start til slutt
PRINCE2® metodikken tilrettelegger for en systematisk og tilpasset tilnærming til ethvert prosjekt. Fra første spadetak til overlevering av husnøkler, blir alle faser grundig planlagt og fulgt opp. Oppgaver som behovsanalyse, systemkonfigurering, testing og opplæring får alle sin dedikerte plass på tidslinjen. Resultatet? Et prosjekt som drives fremover med færre uforutsette problemer og forsinkelser. Du har rett og slett kontroll, hele veien.
Prosjektmål: Forankret i solide forretningsmål
Hva er det overordnede målet med HR-systemet? Forenkle personaladministrasjon for ledere? Samle rutiner og prosesser på ett sted? Modernisere ansattreisen? Uansett mål, bør en dyktig prosjektleder alltid sikre at prosjektet er knyttet til et godt definert business case. En tydelig forankring i forretningsmålet er avgjørende for at systemet som implementeres faktisk leverer verdi til virksomheten. Med PRINCE2® evalueres hvert steg opp mot business casen, slik at man kan justere prosjektet underveis for å sikre en god avkastning.Benytt bedriftshelsetjeneste og bedriftsjordmor
Prosjektorganisasjon: roller, beslutningstakere og delprosjekter
HR-systemprosjekter krever at mange aktører jobber sammen: HR-teamet, styringsgruppen, Payroll, Finans, IT-avdelingen, systemleverandør, integrasjonsspesialister, ledelsen og selvfølgelig sluttbrukerne. En god prosjektleder legger til rette for at alle kjenner sin rolle og sitt ansvar. Prosjektledelsesstrukturen og roller må defineres - dette fører til færre misforståelser, bedre kommunikasjon mellom partene og god flyt i samarbeidet. Hensiktsmessig planlegging av roller, beslutningstakere og arbeidsflyt står sentralt i PRINCE2® metodeverket.Opplæring
Risikostyring: Forutse utfordringene før de oppstår
God håndtering av usikkerhet og risiko er en forutsetning for at prosjekter skal lykkes - for uansett hvor godt man planlegger, vil det alltid dukke opp utfordringer underveis. Fordelen med PRINCE2® er at risikostyringen er en påkrevd syklisk prosess. Vi setter alltid risikostyring på agendaen, noe som betyr at prosjektet oppnår rask og effektiv beslutningstaking.
Ved å bruke PRINCE2® -metodikken i HR-system implementeringer bygger vi HR Tech prosjekter som både er strukturerte, effektive og målrettede. Med klar rollefordeling, fokus på forretningsmål og grundige risikohåndtering, hjelper PRINCE2® oss med å unngå vanlige fallgruver og øker sjansen for at prosjektet gir ønsket resultat.
Vurderer dere å implementere et nytt HR-system, eller ønsker dere å utvide et allerede eksisterende HR-system med flere moduler? MyPeople har PRINCE2®-sertifiserte prosjektledere med god erfaring fra HR-system implementeringer.
Vi vil gjerne bistå deg i prosessen!